Pages

Thursday, November 17, 2011

Sukan Dan Harga Diri



Sukan Dan Harga Diri..........

Korang tengok x bola sepak Malaysia vs Indonesia semalam yang menyaksikan kemenangan berpihak kepada Malaysia 1-0? Ok, kalau yang x tgk tu, ni video recap gol sulung Malaysia yang dijaringkan oleh Shahrul Azwari Ibrahim..


Honestly la kan, aku bukan lah football type. Tapi xtau nape..sentimen yang dimainkan penyokong2 membuatkan aku nak tgk game ni..Truely, i don't give a damn klo Malaysia menang ke kalah..Both Indonesia pon..Sebagai anak Malindo (Malaysia-Indonesia) blood, both nation important to me.

Of course la kalau tgk kat rumah aku x leh nak terang2 sokong Malaysia, sebab bapak aku die hard fan Indonesia kot. Aku pon somehow have that connection. Certainly at certain level, aku nak jugak Indonesia menang, for the sake of my family root. Tapi beberapa isu buat aku malu la nak sokong Indonesia. These are few issues that bothers me =(


Ni ha...PAGE TIM NASIONAL INDONESIA..Laman web yang xhabis2 nak mengutuk Malaysia..So, what if this page suppose to support your national team..tapi xpayah la gunakan Malingsia ka or any hurting names..of course stupid Malaysian also used INDON to refer to Indonesian without noticing how offending that word is..just like calling KELING instead of Indian..got it?


Ada jugak la yang proffesional enough and less provocative macam page ni Dukung Garuda Didadaku..

Beberapa berita yang aku baca melibatkan layanan buruk terhadap Malaysia pon agak menyedihkan aku..contohnya Kita terima layanan buruk..Media kena isyarat lucah..dan yang lebih menyedihkan Indonesia ‘boo’ Indonesia..

Aku kadang-kala faham sentimen orang2 Indonesia ni..ye la, half part of me is them..aku tau hidup sebagai anak berdarah "Indonesia" kat negara Melayu Malaysia ni..mmg kena pandang rendah kaw2 punya la..tapi xperlu emotional sampai macam ni..in any part of the world..there are idiots and there are people with brain..aku nasihatkan la kat fan2 Indonesia yang...you dont have to show that you desperately need for Malaysian acknowledgement..jangan tambah rendahkan pandangan org by being too emotional..You are already a great nation..Be Indonesian and proud..and yes, be Malaysian and humble..kita kadang2 xperasan betapa bongkaknya kita..kita anggap tu sebagai PATRIOTIK..xpe la..as long it would not hurt others =)


Ape pon, majulah sukan untuk negara..enjoy the sportsmanship.. flourish the brotherhood..Indonesia or Malaysia..semua sama..peace yo..

(^_^)Y

Tahniah di atas kemenangan =)


P/S: Just an honest feeling of Herry Nazareef and a piece of his logical mind




No comments:

Post a Comment