Pages

Saturday, November 12, 2011



Keinginan Kita

Rase-rasenye lah kan, semua orang nak orang-orang sekeliling kita jujur dengan kita. Lagi-lagi kalau melibatkan orang yang kita sayang, maksud aku pasangan kita lah. Mesti kita nak dia jujur dengan kita. Dengan siapa dia keluar, apa dia buat, perkara-perkara tentang hidup dia. Kalau boleh dia pakai sepender apa pon kita nak dia jujur. Itu perkara biasa. Kejujuran buat kita rasa selamat.



Kecewa?

Kadang-kadang dalam perhubungan boleh pulak kita bertengkar pasal bab kejujuran ni. Sebab apa? kita xdapat terima hakikat tentang dia. Mungkin apa yang bakal dia akui tu buat kita terkejut, apatah lagi terluka. Let say la, dia ngaku dia ada skandal dengan somebody atau mengaku dah pernah terlanjur dengan ex dia. Dia mengaku sebab bajet benda tu kan "kejujuran" yang kita minta. Sebagai tindak balas, kita pon mula la meroyan, xdapat terima kenyataan dia buat benda seburuk itu. NAH AMBIK KAU KEJUJURAN. Maka merana lah kita menerima fakta tu.

Hakikat Sebenar

Bagi aku lah kejujuran tu memang la berdasarkan apa yang telah berlaku. Maksudnya kita bagitahu semua tentang kita. Kejujuran ni melibatkan dua manusia. Yang memberi kejujuran dan yang menerima kejujuran. Macam aku, kadang-kadang aku akui aku bukan mudah menerima sesuatu hakikat yang pahit. Tapi orang kata dari yang pahit tu la kita belajar hargai yang manis. Mungkin mula-mula dengar perkara tu aku kecewa, rasa sedih tapi lebih baik kan? dari kita di tipu hidup2..tengok cite Nora Elena x? bagi aku la kan, kejujuran sebenar macam Seth tu. Dia nak mengakui silap dia. Sama ada Nora nak terima ke x itu soal kedua. Yang penting jujur.

Semuanya Bermula Dari Diri Sendiri

Bertepatan dengan tajuk entri aku ni, aku nak tegaskan balik lah. Sebenarnya kalau kita nak orang jujur dengan kita kena bermula dengan diri kita. Kat sini aku listkan sifat-sifat yang boleh galakkan orang berlaku jujur dengan kita atau xkeberatan untuk berterus-terang:



Bersikap Terbuka 

Maksudnya terima ja apa dia nak cakap, xpayah kata apa dulu. Kalau geram ka, sakit hati ka, biarkan dulu. Biarkan sampai dia habis cerita. Reaksi lepas tu terpulang lah kat kita tapi sebaik-baiknya kita hold dulu, fikir masak-masak. Letak kan diri kita kat tempat dia, cuba faham situasi dia dan keadaan dia.

Pendengar Setia

Biasanya orang lebih selesa nak berterus terang kat seseorang yang lebih banyak mendengar dari bercakap. Aku rasa benda ni mudah, lagi-lagi bagi orang yang xtau nak bagi reaksi macam mana pada sesuatu situasi. Berdiam dan mendengar adalah langkah terbaik.

Boleh Simpan Rahsia

Ini karekter paling penting. Ofkos xde sape nak berterus terang dengan seseorang yang mulut xleh cover kan? silap besar la macam tu.

Sebagai kesimpulan, semua perkara dalam hidup kita berbalik kepada kita sendiri jugak.Kalau kita nakkan kejujuran, kita kena bersedia dengan akibatnya. Kita kena tabah, berlapang dada dan menerima apa adanya. Kita juga patut jadi contoh pada orang. Mulakan dengan diri kita. Macam aku sifat yang paling aku benci ialah HIPOKRIT, sebab tu aku cuba jadi jujur dalam banyak hal. Nak tahu satu rahsia x? Aku cepat jatuh hati dengan orang yang jujur..hahaha..Kalau ada seseorang yang jujur, aku akan sentiasa rasa selamat, bahagia dan xda sapa boleh memburuk2kan dia sebab aku mengenali dia lebih dari orang lain. Itu kebaikan jujur bagi aku.


Jujur bagi korang camne pulak ek???

(^_^)Y

No comments:

Post a Comment